MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Våfflor!

Kategori: Allmänt

 
 
Så var det dags för våfflor hos oss, vi åt inte när det var våffeldagen. Jag hittade ett recept på
egen smet från Per Morberg, det var väldigt bra.
 
Våfflorna blev jätte frasiga och goda, högsta betyg till Per. Det skall inte vara ägg i frasvåfflor
om Ni tror jag glömt skriva det.
 
Jag tänkte stå ute och grädda men det var lite kallt i skuggan så det blev att vara inne.
 
Recept:
 
2 dl vetemjöl
1 dl mineralvatten (typ Loka)
4 msk smält avsvalnat smör, jag tog 50 gram smör.
4 tsk strösocker
2 dl lättvispad grädde
 
Blanda allt allt i en skål utom grädden den skall i sist.
 
I med en klick smör i våffeljärnet till första våfflan det räcker. Jag tog ca 1 dl smet per våffla och
det blev 6 stycken. Lägg dom färdiga våfflorna på ett galler.
 
 
Blanda allt utom grädden.
 
 
Nu i med grädden.
 
 
1 dl smet per våffla.
 
 
Färdig våffla på ugnsgallret.
 
 
Mums!
 
Ha det bra kära vänner, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: