MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Julbröd!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag hittade ett recept jag klippt ur någon tidning för några år sedan på ett julbröd, typ knäckebröd eller hårt kex.
 
Jag är inte så förtjust i för mycket kryddor i bröd men det här var väldigt lagom kryddat.
Jag bjöd min testpatrull på jobbet och dom tyckte som jag, jättegott.
 
Det är bra med folk som är ärliga när dom testar mat och bröd, gillas.
 
Jag lovade att skriva ut receptet för Madeleine ville baka det. Det är inte svårt utan lätt och går snabbt.
 
Recept.
 
50 gram jäst
2 dl vatten
3 msk rapsolja
½ tsk salt
1½ tsk kumminfrön
1½ tsk fänkålsfrön
3 dl grovt rågmjöl
4 dl vetemjöl
 
Stöt kryddorna i en mortel. Sätt ugnen på 250 grader.
 
Rör ut jästen i fingervarmt vatten, tillsätt olja, salt kryddorna och mjölet.
 
Jäs degen i en timme.
 
Dela degen i 24 bitar, kavla ut tunnt och med en kruskavel sist.
 
Grädda kakorna i ca 7 minuter, låt kallna på galler utan duk, klara.
 
 
 
 
 
 
Jättegott med smör och ost på.
 
Lycka till Madeleine!
 
Kramar Ann
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: