MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kycklingsallad!

Kategori: Allmänt

 
 
Man är inte så sugen på att göra långkok nu. Så skönt att man kan äta sallad och halvfabrikat. Läste i SvD att man ska akta sig för saltet i alla halvfabrikat, det stämmer alltid lite för mycket salt. Jag har efter mycket saltande slutat att salta i vattnet när jag kokar grönsaker och pasta.
 
Jag hörde på tv att ska man salta ska man ha mineral eller örtsalt för det är mindre natrium i det. Måste införskaffa lite olika sorter. Flingsaltet är tydligen sämst för det är så stora flingor och man får i sig mer än vanligt, synd.
 
Igår blev det en kycklingsallad på färdiggrillad kyckling utan skinn och en ceasardressing som jag gjorde själv.
 
Dressingen till 4 personer:
 
Vispa 2 äggulor med elvisp i 3 minuter, häll i olja (ej oliv) i en stråle när Du vispar med elvispen.
Till 1 äggula får man ha högst 1 dl olja, annars skär det sig.
 
Hacka en burk sardeller fint och vispa i, ta även en i oljan från sardellerna för att smaksätta med.
Ha i 1 dl riven parmesan.
Peppra lite och smaka av.
 
Nu har Du gjort en ceasarmajonäs, Du ha i lite creme fraiche för att få den lite mer som en dressing,
smaksak.
 
Man kan använda stavmixer men jag föredrar vanlig elvisp då lyckas jag alltid.
 
 
 
 
 
 
En liten kryddtagetesblomma och två bitar brieost.
 
Kramar Ann
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: