MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Hyvlade Pepparkakor!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Min kompis på jobbet Camilla önskade ett pepparkaksreept på min blogg. Jag brukar göra hyvlade pepparkakor, dvs med en osthyvel. Kul med lite önskemål.
 
Jag gör pepparkaksdegen och formar den till en "guldtacka" och i i frysen, sedan hyvlar jag med osthyveln, tunnt. Kakorna lägger jag på plåten och gräddar. Degen ska vara lite hård så går den lättare att hyvla. Jag gjorde fler "guldtackor" och in och ut i frysen.
 
Det här receptet tycker jag är jättegott och bra. Om Du inte orkar göra egen deg köp på ett bageri.
Dt är jättepoppis med färdig deg på kända bagerier.
 
 
325 g smör rumsvarmt
3,75 dl strösocker
2,25 dl mörk sirap
2 msk kanel, malen
2 msk kryddnejlikor, malda
2 msk ingefära, malen
13,5 dl vetemjöl
2 msk bikarbonat

Tillagning

1. Blanda smör, socker, sirap och kryddor.
2. Blanda mjöl och bikarbonat och arbeta in det.
3. Dela degen i bitar och forma små fyrkantiga ”guldtackor” på 15x6 cm.
4. Packa bitarna i plast och lägg dem i kylen i några timmar.
5. Sätt ugnen på 175–200°.
6. Ta ut en degbit i taget och hyvla långa degremsor. Lägg dessa på plåt med bakpapper och dela varje remsa i tre kakor och sära dem lite.
7. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 7 min – under uppsikt
 
Om Du inte vill göra pepparkakor gör pepparkakspinnar, så otoroligt gott, testa några pinnar.
 
 
Vilken doft!
 
 
 
Lycka till Camilla och stor kram Ann
 
 
 
 

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Tack Ann :) Nu blir det pepparkakor i helgen.

    Svar: Vad kul, för mig har det varit sängen sedan tisdagskväll, blev riktigt dålig.Ha det bra o lycka till, kram Ann
    Ann

    2013-11-27 | 20:49:10
  • Jacki säger:

    Åh va gott! Älskar pepparkakor <3

    Svar: Kul, testa att baka dessa. Du kan köpa deg så blir det jätte enkelt, kramis Ann
    Ann

    2013-12-03 | 17:08:42

Kommentera inlägget här: