MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Porterstek!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag fick ett recept av en arbetskompis på Porterstek, syndigt god. Jag har aldrig ätit det tidigare och vilken miss.
Jag gjorde den här rätten till farsdag middag och bjöd hem mina föräldrar. Tyvärr hamnade min pappa på sjukhus, mamma kom och åt med oss.
 
Pappa fick matlåda som han åt i går när han blivit utskriven.
 
Vi lagade mat hela familjen och fixade även lilla mamma, riktigt kul, trots att jag alltid vill göra allt själv kallas kontrollbehov.
 
Det är lätt att göra den här rätten, man behöver en gryta och en termometer och lite tid.
 
Till 8 personer.
 
ca 1,6 kg benfri stek, bog, rostbiff eller fransyska som jag tog.
1 flaska 33 cl porter
1,5 dl kinesisk soja
1,5 dl svartvinbärssaft outspädd, eller 3 dl madeira eller portvin.
6 svartpepparkorn
6 krossade enbär
2 tsk torkad timjan
2 stora vitlöksklyftor
1 stor gul lök
2 köttbuljongtärningar
 
Såsen:
all sky, ska bli minst 8 dl sås, den är så god.
grädde
redning: idealmjöl, vetemjöl eller maizena.
 
1. Klyfta löken och och vitlöken. Lägg i alla ingredienser i en gryta utom köttet. Låt det koka upp.
 
2. Lägg ner köttet och låt sjuda i 30 minuter. vänd köttbiten. Stick i en termometer i den tjockaste delen av köttet. Räkna med ca 1,5 timme till innetemperaturen är 70-75 grader. Låt köttet kallna i sitt spad minst 30 minuter men gärna över natten.
 
3: Sila ner skyn i en kastrull, det ska vara mycket sås. Häll i grädde ca 3 dl och i med mjölet så såsen tjocknar.
 
Färdigt. Servera gärna med potatismos, kok potatis, stekta smålökar, sockerärtor, haricot verts och gelé.
 
 
 
 
Lilla Doris skalar lök och steken står i en form o kollar!
 
 
 
 
Min tallrik, köttet blev så mört och smakrikt. Jättebra att ha på en lunchsmörgås med ättiksgurka, lite danskt smörrebröd.
 
Ni kommer inte att bli besvikna, bra söndagsmat.
 
Kramar Ann
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: