MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Karrékotletter!

Kategori: Allmänt

 
 
Det här var en bra rätt som jag hittade i gömmorna. Jag har skrivit av det från någon blogg eller tidning men minns inte var. Ett kanonrecept.
 
Köttet blir så mört så man behöver inte tugga det. Det tar lite tid i ugnen1 timme och 45 minuter, men vad gör det. Jag hade ris massor av grönsaker till. Det är sambal i receptet så det är lite styrka men gillar man inte det eller har barn hoppa över det.
 
Passa på att göra extra till matlådan eller frys in.
 
Recept:
 
4 karrékotletter, jag tog bort benet.
 
Sås:
 
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
½ dl soja, japansk
1 tsk sambal oelek
½ tärning smulad buljong
salt o peppar
 
Blanda allt i en kastrull och värm, smaka av. Häll såsen över köttet, in i ugnen 175 grader, 1 timme 45 minuter.
 
Morötterna har jag skurit på längden i en mandolin. Ta potatisskalare eller osthyvel om Ni inte har en mandolin.
 
 
 
 
 
 
 
 
Vinterkramar Ann
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: