MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kycklingpaj!

Kategori: Allmänt

 
 
En favorit i repris, kycklingpaj. Det här är familjens favoritpaj med en god sallad till. Receptet har jag fått av min kompis Gunnel i Helsingborg. Den här gången hade jag färska champinjoner men man ta burkchampinjoner också.
 
Jag brukar alltid göra två så kan man frysa ner några bitar. Skönt att ha lite färdig mat i frysen att ta till när man är trött och har idétorka.
 
Jag fick fin hjälp att göra dessa pajer, ett par manliga håriga händer som Ni ser. Det är väldigt kul att fixa mat tillsammans, så upptäcker alltid lilla maken vad som fattas i köket. Det har blivit många nya prylar som underlättar senaste tiden he he.
 
Jag tar ½ kyckling till varje paj och mer svamp när jag gör två.
 
Recept till en paj:

150 gram smör
1 tsk salt
2 msk vatten
ca 3-4 dl vetemjöl

Blanda allt i en mixer eller för hand. Tryck ut degen i en form gärna en med löstagbar kant.
Förgrädda pajskalet i ca 5-10 minuter i 200 grader.


Fyllningen:

1 grillad kyckling
2 dm purjolök
ev. svamp, paprika mm
3 dl grädde
4 msk tomatchilisås eller tomatpuré (ej thai)
salt peppar
 
Rensa, hacka och blanda allt i en stekpanna/kastrull låt det gotta till sig och smaka av med salt o peppar.
Häll smeten i pajformen strö lite ost över om Du har och in i ugnen, 200 grader ca 20-30 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 
Så krämig och underbart god.
 
Stor varm kram Ann
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: