MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Rimmad Torskrygg!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag har aldrig rimmat fisk men testade i veckan. Det blev väldigt bra och såååå gott, inte svårt heller. Jag köpte fryst torskrygg i portionsförpackning, den färska är så jäkla dyr. Lite för dyr att testa något nytt med tycker jag. Den frysta fisken var så bra och jag kommer fortsätta köpa den.
 
Det går snabbt att laga om man börjar med fisken, det är värt att vänta 40 minuter.
 
 
Jag blandade en rimmningslag:
 
½ dl strösocker
½ dl salt
½ liter vatten
 
Blanda allt så det löser upp sig, lägg i torsken och låt stå i 40 minuter i rumstemperatur.
 
Stek fisken i smör och det tar ca 15 minuter beroende på hur tjock biten är. Om Du har en termometer så ska torsken ha en innertemperatur på 55 grader. Peppra men salta INTE på fisken tänk på att lagen är salt.
 
Jag stekte grönsaker som tillbehör, och min rödbetssallad.
 
zucchini
körsbärstomater
färsk spenat
olivolja
 
Jag tyckte inte det behövdes någon sås men man kan självklart ha det, en klick smör som är smaksatt eller lite matyoghurt med smak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ha en underbar helg, kramar Ann
 
 Har rättat stavfelen, ibland går det lite för snabbt, men Ni fattar väl iallafall, kramis
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: