MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Smördegsknyten!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Så har min lilla kära Gullan varit i farten igen, med recept. Det finns så mycket härliga turkiska bloggar med recept och jag begriper inte ett dugg. Gullan översätter och ger goda råd, man talar om glas som mått och kryddor dom är helt okända.
 
 
Det här receptet var väldigt svenskt i både mått och ingredienser. Jag lover att det var även väldigt gott och passar till det mesta. Så bra till en utflykt eller buffé. Vi hade det till middag med en supergod och arbetad sallad.
 
Vilken sommar vi äntligen fått igen, jag älskar att få gå iväg med bara en tunn kofta. Jag älskar även att köpa fina sommarklänningar. Igår blev det en fin från Indiska, dom är verkligen prisvärda.
 
Nu till receptet, måtten berstämmer Du själv. Du kanske vill göra 10 eller 5.
 
Smördeg, helst i fyrkanter ( Hemköp)
 
Köttfärs
Gul lök
Persilja
god stark peppar, gärna chili
salt
 
Stek och krydda, pensla ägg på kanterna av smördegen, på med köttfärsröran, vik över kanten och tryck till runt om. Pensla med ägg och skär en skåra, in i ugnen ca 200 grader ca 20 minuter. KLART!
 
Det var enkelt och gick fort.
 
 
 
 
 
 
 
Frasigt och gott, stor varm (svettig) kram Ann
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: