MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Lingonkaka!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Min favorit Monika Ahlberg har precis gett ut en bok med sina kakor. I SvD hade man ett av recepten som jag testade. Monikas recept är alltid supergoda, lingonkakan blev busgod.
 
Jag använder sällan lingon men det var riktigt gott i kakan, I receptet står det rårörd lingonsylt men jag tog min kokta lingonsylt och det blev bra.
 
Så bra tt baka kakor i långpanna o skära bitarna själv. Formen ska vara 20x30 cm.
 
Recept:
 
4½ dl vetemjöl
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
150 gram smör, rumsvarmt
1 ägg
2 dl rårörd lingonsylt
 
Topping:
50 gram smör
1½ dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
 
1. sätt ugnen på 180 grader.
 
2. Blanda mjöl. socker, vaniljsocker, och bakpulver. Dela smöret i bitar och fördela i mjölblandningen. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en deg.
 
3. Tryck ut degen i en form med bakplåtspapper i, bred på lingonsylten.
 
4. Smält smöret till toppingen. Bland ner havregryn, strösocker och vaniljsocker. Rör om, fördela toppingen över sylten.
 
5. Grädda ca 20 minuter. Låt kakan svalna och skär upp den.
Den går även bra att frysa.
 
 
 
 
 
 
 
 
Lätt och gott, ha en bra dag och stor kram Ann
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: