MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Surdegsbröd!

Kategori: Bröd




Nu har jag testat att baka surdegsbröd ett par gånger och det blir så bra. Jag köper färdig surdeg, orkar inte fixa egen som ska passas.

Det går inte att misslyckas om man följer receptet.
Man kan göra tre mindre bröd, två stora som jag eller fyra till fem baguetter.

I går rev jag ett äpple och en morot som jag blandade i, snyggt och gott. Jag dekorerade bröden med äppelskivor.

Recept:

1/2 paket jäst
1 förpackning surdeg råg
1 1/2 msk olja
800 gram vetemjöl special (13 dl)
5 dl kallt vatten
2 1/2 tsk salt, skall blandas i när degen nästan är färdigblandad.

Lös upp jästen i vattnet, blanda i surdegen, blanda i allt utom saltet.
Saltet tar Du i sista 5 min.
Arbeta degen i maskin 10 minuter eller 15 minuter för hand.
Täck skålen med plast, jäs en timme.

Gör ditt bröd Du valt men knåda inte så mycket, så lite Du kan.
Jäs igen med handduk över, en timme.
Skåra brödet och mjöla det lite.

Sätt ugnen på 250 grader, ställ en form i botten som ska bli varm.
När Du sätter in plåten fyll formen med 2 dl vatten, ånga.

Sänk värmen till 220 grader när brödet är på plats.
Gräddas ca 30-40 minuter, beror på storleken på brödet.















Mina olika bröd, med eller utan innehåll. Ha lite fantasi till grundreceptet.


Ha det bra och ingen julstress, kramis Ann 😘😘

Kommentarer


Kommentera inlägget här: