MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Hönökakor!

Kategori: Allmänt



Igår hade jag min hemhjälp här, lilla söta mamma Doris.
Vi passade på att baka eftersom vädret var för trist.

Vi bakade Hönökakor men vi tog ingen sirap eftersom min pappa har diabetes. Jag tog en tesked till jästen för att den ska få fart.

Vi gjorde dubbel sats när vi ändå höll på.
Det är så gott med nybakat bröd och smör som smälter på, mums.

Här kommer receptet som jag tagit från Lindas bakskola.

Det blir fyra kakor:

25 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
50 g smör, rumsvarmt
½ dl ljus sirap
1 tsk salt
3 dl rågsikt
4–6 dl vetemjöl

Blanda jäst och mjölk, blanda i smör, sirap, salt, rågsikt och sist 
vetemjöl. Degen ska vara lite lös när Du jäser den.

Jäs degen i 50 minuter.

Gör fyra kakor, jäs på plåten i 30 minuter.

Gräddas 200 grader högt i ugnen ca 7-10 minuter.





Använd kruskavel eller ta en gaffel.





Gott, gott!

Stor kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: