MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ingefär och lime kakor!

Kategori: Allmänt




Nu ska Ni få recept på galet goda kakor, kommer tyvärr inte ihåg var receptet kommer ifrån. Ni kanske vet, men det spelar ingen roll för dom är såååå goda. Lime och ingefära är så gott ihop.

Jag älskar att baka just kakor, kul att bjuda på och håller länge.

Jag gjorde dubbel sats, skulle ha tredubblat den.
Dom här kan Ni inte misslyckas med.

Jag körde ner allt i min mixer för jag är den lata typen,  har man ingen så får man hacka mandeln fint och knåda för hand.

Enkel sats ca 25 stycken.

30 st sötmandlar
100 gram smör, rumstempererat
1 lime, bara skalet som Du river
1 tsk ingefära, malen
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 1/2 vetemjöl
1 msk ljus sirap

Mixa först mandeln och sedan kör Du i resten av ingredienserna, 
Gör tre längder som Du plattar ut, in i ugnen 175 grader ca 15 minuter. Kolla hela tiden så längderna är fint bruna. Snitta på snedden med en vass kniv,











Försvinnande goda!!!!

Stor varm kram, Ann

Kommentarer

  • Oslofru säger:

    Så gott :D

    Svar: Du måste testa. Vilka söta barn Du har, vilken skatt. Var rädda om Er kramis Ann 😘😘
    Ann

    2015-10-21 | 08:14:15
    Bloggadress: http://oslofru.com

Kommentera inlägget här: