MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Daal!

Kategori: Vegetariskt



Nu är det mycket vegetariskt hemma hos oss och vegan.
Skönt att låta kroppen vila från kött, bra även för miljön.

Jag var på Indisk resturang och åt Daal, så härligt kryddigt gott.
Jag älskar ingefära, vitlök vill jag ha mindre av.

Jag tog i lite extra ingefära mot slutet av koktiden, smaka av.
Här kommer mitt recept, det finns mängder med olika. 



Till fyra personer:

2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk rapsolja
2 msk färskriven ingefära
1 tsk koriander
1/2 tsk mald spiskummin
1 krm kanel
4 dl röda linser
400 gram krossade tomater
400 ml kokosmjölk
1 buljongtärning grönsak
2 dl vatten 
Salt 
Lime

Skala lök, morötter och vitlök. Tärna lök och morötter i små bitar och hacka vitlöken.

Fräs lök, morötter och vitlök i oljan. Tillsätt kryddorna och linserna, frös i ett par minuter. 

Tillsätt allt utom lime och salt. Låt koka ihop under lock ca 30 minuter, smaka av med salt och lime.

Serveras med ris, sallad och naanbröd om man orkar baka.


Jag serverade med svart ris, väldigt gott, nyttigt och dyrt.













Mumsfilebabba, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: