MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Crepes!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Så är det måndag igen, härlig helg med god mat och lång promenad. I dag fyller min fina pappa 82 år, vi firade honom igår med god räksmörgås, kakor och kaffe.
 
I fredags gjorde jag en gammal klassiker fyllda crepes, champinjonfyllda. Det är verkligen gott och enkelt.
Jag gjorde egna pannkakor men man kan köpa färdiga, dom är verkligen bra och goda.
 
Jag hade massor av champinjoner hemma så jag gjorde en stuvning.
Skivade svampen, stekte mjuka i smör, på med grädde och kokade ihop.
Jag kryddade med salt och peppar. Jag hade på lite idealmjöl så stuvningen blev tjock.
 
Till pannkakorna hade jag detta recept och det blev 8 stycken.
 
 
Ägg 4 stycken stora ägg

Mjölk 5 dl  

Vetemjöl 3 dl  

Salt 0,5 tsk  

Smör 2 msk
 
Vispa ihop mjölk, vetemjöl salt och smält smör, vispa i ett ägg i taget, låt vila i kylen minst 30 minuter.
 
Stek i smör och fyll med stuvningen, lägg ien form och ha lite riven ost på. Jag tog Parmesan.
In i ugnen ca 20 minuter, klart att serveras med en god sallad.
 
 
 
 
 
Ha en fin måndag mina vänner, kramis Ann
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: