MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Filmjölksbröd!

Kategori: Bröd



Det här brödet måste Ni testa, urenkelt att göra. Min mamma lyckades och var så nöjd, hon kan nämligen inte baka matbröd. 

Brödet passar till både frukost, lunch och eftermiddagsfika. 

Ni kan ändra receptet, utesluta sirap, byta ut linfrön mot torkad frukt, solros/pumpafrön, nötter mm. 
Om Du tar bort sirapen ta 1/2 dl extra filmjölk.
Ett bra grundrecept som man gör efter smak.

Så har jag ärvt Eriks hosta, jäkla dumt. Jag mår som tur är bra, lite trött. Jag äter alla piller vi har hemma så livet funkar.




Recept:

3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 dl rågmjöl grovt eller fint
2 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk salt
1 dl linfrön
4 1/2 dl filmjölk
1 dl sirap 

Blanda ihop alla torra ingredienser, blanda i sirap och filmjölk.

Häll smeten i en sockerkaksform eller annan ugnsform med bakplåtspapper i.

Grädda i 200 grader i 70 minuter, längst ner i ugnen. Lägg en bit folie på brödet om det blir för mörkt.












Jag tog mörk sirap så mitt bröd blev mörkt.

Lycka till, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: