MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Hälsodryck!

Kategori: Allmänt

 
 
Nu börjar förkylningtider och hur håller man sig frisk? Jag brukar se till att få i mig bra mat, vitaminer, tvätta händerna ofta, inte ta i något i tunnelbanan mm mm.
 
I år ska jag testa att dricka lite olika små shots på morgonen, dvs urnyttiga drycker i små snapsglas. Först testar jag en gukmeja och ingefärs shot. Jag såg receptet i tidningen Hembakat, Fredrik heter kocken.
 
Det man behöver är en råsaftcentrifug, jag har ju min Philips som jag är så nöjd med, billig enkel att rengöra.
 
Den är ganska stark men god. Akta Er för gurkmejan som färgar av sig.
 
Recept:
 
250 gram färsk ingefära
50 gram färsk gurkmeja
2 cirtoner
2 apelsiner
3 msk flytande honung
7 dl kallt vatten
 
1. Skala apelsiner o citroner, skölj ingefäran och gurkmejan.
2. Börja med att köra apelsinerna sedan ingefära, gurkmeja sist citronerna.
3. Blanda i vatten och honug.
4. Fyll på en flaska, häller i kylen 2-3 veckor.
 
Lilla maken tyckte shoten var helt ok, ta den efter frukosten så inte kaffet smakar ingefära.
 
 
 
 
 
 
Mina fina snappsglas, loppisfynd.
 
 
Skål och ha en fin dag, kramar Ann
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: