MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Syltade nypon!

Kategori: Allmänt

Nu har jag testat något nytt för mig, syltade nypon. Man äter dom till stek, gryta, köttbullar, vilt mm.

Det är pillgöra från början till slut. Plocka dom utan att sticka sig, omöjligt. Jag svor många gånger och plockade stickor.
Rensa dom även det tidskrävande och pillgöra.

Kände mig väldigt nöjd när dom var klara och när jag provsmakade blev jag galet nöjd. Dom kommer bli så goda och så värt allt jobb.

Plocka rosennypon, dela dom och ta bort kärnorna med baksidan av en sked.

Skölj nyponen noga. Lagen räcker till 1 liter nypon, jag gjorde på 1/2 liter.

Gör en lag:

2 dl vatten
0,5 dl ättiksprit. 12%
3 dl strösocker
2 st kanelstänger
8 nejlikor

Koka upp lagen lägg i nyponen och koka i 30 minuter med lock.

Häll på rengjorda burkar.

Ha en fin kväll mina vänner, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: