MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Apelsinkakor!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Nu ska Ni få världens enklaste, godaste ljuvligaste apelsinkakor. Ni måste testa och gör dubbel sats som jag för dom tar slut direkt.
 
Jag tog med mig till jobbet och det var högsta poäng. Jag hade faktiskt aldrig ätit dom själv, men det var bara goda ingredienser så det var bara att testa,
 
Receptet fick jag av en tjej på Instagram som har en gård i Arbåga.
 
Jag hade fina formar från Lagerhause, men man kan lägga kakorna direkt på ett bakpöåtspapper.
 
 
Recept ca 14 stycken kakor.
 
250 gram mandelmassa
1 äggvita
2 msk strösocker
finrivet skal av en stor apelsin
1 dl florsocker + 1 tsk vaniljsocker
 
Riv mandelmassan på ett rivjärn, lättare om den är iskall. Vispa med elvisp i äggvita, socker och apelsinskal till en slät massa. Gör runda bollar som Du rullar i florsocker med vaniljockret i.
 
Lägg på en plåt eller i en form, grädda ca 20 minuter, 200 grader.
 
Pudra över mer florsocker när kakorna svalnat.
 
 
 
 
 
 
 
Min smet blev lite kladdig för min äggvita var så stor, men det hade ingen betydelse
för resultatet.
 
 
 
 
Gräddade och kalla nu ska florsockert på.