MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Inlagda grönsaker!

Kategori: Allmänt

Så blev det min tur att få snuva och det värsta so kan hända mig, jag är såååå hes. Inte lätt att hålla tyst. Erik njuter av tystnaden i huset ha ha.


Som tur är blev jag inte febrig utan endast trött. Har lagt mig vid 20.00 tiden och somnat.

Jag gjorde så goda burkar med inlagda grönsaker, receptet kommer från Zeineas kök.

Jag halverade receptet nedan, det är för en familj och vi är ju två personer.


1 kg vitkål
800 gram morötter
En halv purjolök eller rödlök
1 röd paprika
1 grön paprika

Strimla alla grönsaker med mandolin, matberedare eller annan maskin.

Dressing

1,5 dl vit vinäger
0,5 dl rapsolja
0,5 dl olivolja
0,5 dl socker, Du kan ta mindre
1 msk salladskrydda eller örtsalt

Koka upp dressingen och häll den direkt över grönsakerna och blanda om. Häll över på fina burkar, in i kylen.
Den håller i tre veckor, så bra.




Visst blev det fint, och otroligt gott. Passar till all mat och billigt tillbehör.




Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: