MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Punchrullar eller dammsugare!

Kategori: Allmänt

 
 
Nu har jag blivit konditor också, så Ni vet. Jag testade att baka punchrullar eller dammsugare.
Det var verkligen inte svårt och riktigt kul. Dom blev galet goda, verkligen ett bra recept från tidningen Hembakat.
 
Min testperson, Erik bad mig att inte bakadom igen.....han åt upp nästan alla, ha ha.
 
Dom kostar en del att göra men det som blir över av sockerkaka och kakor kan man frysa in så räcker det till ett bak till.
 
 
Recept:
2 dl kaksmulor, jag tog chokladcokies.
2 dl sockerkaksmulor
6-8 droppar arrakessens
1 dl florsocker
1 dl smör, rumsvarmt
2 msk kakao
 
Garnering:
200 gram marsipanlock
100 gram mörk choklad
 
Gör så här:
 
Mixa kakorna till smulor och tillsätt arrakessensen.
 
Mixa florsocker, smör och kakao, tillsätt i kaksmulorna och mixa till det blir en deg, ställ i kylen en stund.
 
Gör två rullar ca 2 cm tjocka.
 
Lägg rullarna på marsipanlocket och rulla in kant i kant, låt skarven vara på undersidan.
 
Skär i lagom bitar som Du vill ha.
 
Smält chokladen i vattenbad, doppa sidorna och lägg på ett bakpapper in i kylen.
 
De mina bilder så förstår Ni.
 
 
 
 
Halva sockerkakan och halva kakpaketet gick åt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sär med en vass kniv precis kant i kant.
 
 
 
 
 
Ha det bra mina vänner, kramar Ann
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: