MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Blodapelsinmarmelad!

Kategori: Allmänt

Gud vad apelsinerna är goda och även blodapelsinerna. Ni vet väl att blodapelsiner odlas bara på några få ställen på jorden. Sicilien kommer det mesta ifrån och under februari mars. Passa på att köpa röda apelsiner.

Jag gjorde urgod marmelad med syltsocker. Jag tycker det funkar bäst för mig och det håller bäst.

Jag tog till en burk:

500 gram blodapelsiner
1 msk riven ingefära
Lite vaniljpulver
400 gram syltsocker

Jag skalade med kniv, vill inte ha för mycket bäska av skalet eller det vita.
Jag mixade en stund för att få en slätare marmelad, gör det Du tycker är godast.

Koka i 10 minuter sedan i med syltsocker och koka 10 minuter till.
Skumma av.

Häll på rengjord burk, ha burken i ugnen 100 grader i ca 20 minuter.

Klart, så gott till scones eller rostat bröd.




(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


Kramis Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: