MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Butter Halloumi!

Kategori: Allmänt


Hej alla raringar, här är livet helt ok i Solna. Jobbar och fixar med hem, man, mamma mm mm.
Nu börjar vi åka till landet, ska bli så mysigt. Jag stänger av landet sista oktober och vill dit igen i april. Vintern är så trist där, finns inget att göra, ligga och läsa är för lugnt för mig.

Jag ska börja fixa i mina pallkragar och snart så frön. Så kul och se vad som överlevt vintern.

Gjorde en galet god gryta, recept tror jag är Zenia. Ni måste testa, lova det.
Man kan ha ris till eller något annat som man gillar.

Recept:

400 gram halloumi
2 gula lökar
Chili
1 msk färsk ingefära
1 vitlöksklyfta
400 gram krossade tomater
3 dl grädde
1 dl vatten
2 msk tomatpuré 
1 msk socker ( kan uteslutas )

Kryddor
1tsk kardemumma
0,5 kanel
1 msk spiskummin 
1 msk chilipulver 
Salt o peppar

Riv ingefära och vitlök. Hacka lök och chili.
Stek i smör med alla kryddor under omrörning.
Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, vatten låt puttra en stund.
Blanda i grädden låt puttra 15 minuter.

Tärna halloumin och stek lite gyllenbrun i en torr panna.
Vänd ner bitarna i grytan o låt puttra i 5 minuter.

Så enkelt och gott, räcker till 4 personer.



(null)



(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Jag hade detta till, urgott. Finns fler olika och alla är goda och mättande.



Soliga kramar Ann


Kommentarer


Kommentera inlägget här: