MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chutney!

Kategori: Allmänt

Nu måste man bara ta hand om all härlig frukt som mognat. Har man inte egen får man köpa, då menar jag svensk frukt.

Jag fick ett plommonträd av min man när jag fyllde 50 år, så fint.
Nu är trädet 10 år och det blev massor av fina plommon. Tidigare har det kommit 10 stycken, men massor av vackra blommor.

Jag plockade massor och har gjort chutney. Mitt recept är gott till både mat och till ost.
Ni måste testa, så lätt ch gott. Bra present i en fin burk.
Så härligt o ta fram sommaren när snön yr utanför.

Recept till en stor burk.

8 stora plommon
2 rödlökar
2 msk honung
4 msk syltsocker
3 msk vinäger, valfri
3 msk finriven ingefära
Skal av 1 citron
3 krm salt
Chili pulver efter egen smak, jag tog 1/2 tsk

Ta ur kärnorna ur plommonen skär dom i små bitar, även rödlöken i nidre bitar.
 Blanda allt utom syltsocker, det går i sista 10 min.
Koka i 20 minuter o i med syltsocker.
Häll på rena burkar, som Du haft i ugnen 100 grader ca 10 minuter, eller skölj i Atamon.
Klart o in i kylen.


(null)


(null)



(null)



(null)

En stor burk till oss o en liten till Andrea, kramis Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: