MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kalljästa frallor!

Kategori: Allmänt

Vilken härlig helg vi haft. Vi har gått väldigt långt både lördag och söndag, ett par mil.
Vi försöker vara ute så mycket som möjligt.

Jag var en riktig favoritfru i helgen, i lördags scones och idag frallor till frukost.
Vi älskar helgfrukostar med nypressad juice, gott bröd, pålägg och massa gott kaffe.

Mina frallor blev succé, så otroligt goda och lättbakade.
Receptet minns jag inte vem jag fått det av???

Recept:
25 gram jäst 
2 msk olja, valfri
1 nypa salt
5 dl kallt vatten
8-10 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet, blanda i resten av ingredienserna, lite mjöl i taget, det ska
Bli en kladdfri deg.
Låt degen jäsa i bunken, sätt plast över.
In i kylen o låt stå till nästa dag.

Sätt ugnen på 250 grader
Ut med degen men knåda inte, dela den i tio bitar och forma lite försiktigt till frallor.
In med en skål med vatten i ugnen, sätt in plåten med frallor ovanför.
Ångan ger krispig god yta.
Mina tog precis 20 minuter i ugnen.


(null)


Delar med min degskrapa.


(null)


(null)


Man ser hur frasiga o goda dom ser ut.

Kramar Ann

Kommentarer

  • FSHD Daniel säger:

    Kalljäst bröd är supergott! :D

    Svar: Verkligen, måste testa andra sorter 👍🏻👍🏻
    Ann Forssell

    2020-01-26 | 20:26:51
    Bloggadress: http://fshddaniel.blogg.se

Kommentera inlägget här: