MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Muurikka elrök!

Kategori: Allmänt

Jag har världens bästa man. Jag älskar ju attt röka fisk och min rök 11 år gick nu sönder, då kom maken med en ny. Han hade köpt en elrök från Muurikka, så fin.

Så härligt att den värms på el och inte på T-röd, säkerheten. Nu kan jag stå under tak om det regnar och bättre koll.

Jag testade med att röka en laxsida, blev så bra, jämnare rökt och bättre smak.

Jag rimmade min laxsida i 1 dl salt, 1 liter vatten och 1 msk socker, rimma minst 6 timmar.
Ju längre desto bättre, gör gärna dagen innan.

Laxen rökte jag i ca 30 minuter, blev perfekt. Jag öppnar och kollar efter 20 minuter hur den ser ut, precis som om man gör den i ugnen.
Den blir så bra även att frysa.


(null)



(null)


(null)




(null)

Kramar Ann


Kommentarer


Kommentera inlägget här: