MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Lufsa!

Kategori: Allmänt

Söndag och snart är helgen slut. Vi har varit på landet och njutit, så skönt. Idag var
det soligt och skönt. 
Kanske bra att inte springa på stan och i folksamlingar mer än man behöver, Corona.

Jag gjorde en ny rätt för mig i veckan, öländsk Lufsa, den blev så god.
Lika god dagen efter, så bra eftersom jag gjorde en form för fyra personer.
Självklart kan Du göra en halv.

Recept:
800 gram potatis
2 ägg
4 dl mjölk
1 dl vatten
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
140 gram bacon
Lingonsylt 

Riv den råa potatisen på grova sidan på rivjärnet.
Vispa ihop ägg, mjölk, vatten, salt och mjölk.
Blanda i potatisen.
Häll allt i en form 20x30 cm, lägg på baconskivorn, jag delade mina.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 45 minuter, gyllenbrunt.

Serveras med lingon, lite rårivna morötter är gott till.


Jag köpte fint gårdsbacon på ICA Maxi.


(null)


(null)



(null)


(null)


(null)


(null)


Ha en bra vecka o var rädda om Er, kramis Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: