MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Mandelkubb!

Kategori: Bakverk

Sommar, sommar så underbart.
Nu blir det landet och vad är godare än
mandelkubb till fikat.

Kubbar är så bra för att dom håller länge, ska ju vara lite torra.

Jag hade ett recept som jag inte vet vem jag fått receptet av, men tack.

Det blir ca 10-15 beror på storleken, jag gjorde stora.

Jag köpte bittermandelarom istället för hela bittermandlar, så enkelt.


Recept:
100 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
10 droppar bittermandelarom 
2 dl gräddfil
5 1/2 dl vetemjöl 
2 tsk hjorthornssalts 
Pärlsocker till garnering

Rör socker o smör
Blanda i ägg, bittermandel o gräddfil
Blanda i mjöl o hjorthornssalt 
Rör till en jämn lös smet
Klicka upp på en plåt med två skedar 
På med pärlsocker

Gräddas i 200 grader i ca 15-20 minuter.

(null)

(null)


(null)

(null)

(null)


Lycka till kära vänner, kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: