MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Blomkålsoppa!

Kategori: Vegetariskt

Gör en festsoppa mitt i veckan. Man måste förgylla vardagen med lite god mat tycker jag, så jag bjöd familjen på jättegod soppa med kräftstjärtar. Dom slickade kastrullen.

3-4 personer.

1 blomkålshuvud
3 hg potatis
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 liter buljong (jag hade grönsaksbuljong)
2 dl grädde eller mjölk
salt och peppar

Skala hacka och fräs allt i lite olja och slå på buljongen. När grönskerna är mjuka mixa och häll
i grädde och krydda. Om soppan känns tjock häll i lite mer buljong eller mjölk.

Serveras i tallrik med kräftstjärtar i en liten hög, se bilden nedan.





Visst ser den god ut. Jag skulle kunnat haft en dillkvist på men det fanns ingen i kylen.

Visste Ni att gaffeln infördes först under renässansen i vårt land.
Fram till dess skar man med kniv och åt med fingrarna, även i de finare kretsarna.
Undrar hur man åt soppa, drack man den eller?
Något att tänka på.

Kram Ann.

Kommentarer

  • Ursula säger:

    Ser grymt gott ut! Skall testas.

    2010-01-21 | 17:09:45

Kommentera inlägget här: