MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kyckling!

Kategori: Kyckling

Jag har fått ett recept på en kycklingrätt som är så jätte god och enkel att göra.
Jag har har samlat på mig massor av recept genom åren men det finns några som är favoriter, den här tex.

Kycklinglårfilé eller filé, stek i en stekpanna gyllenbrunt.

Sås

2 msk farinsocker
1 msk soya
3 tsk oregano
3 dl grädde
4 msk parmesanost
1 buljongtärning
ev salt o peppar

Blanda allt i en kastrull på svag värme så att farinsockeret smäler.

Lägg kycklingen i en eldfast form och häll över såsen, in i ugnen i 200 grader ca 45 minuter.

Servera med tex ris eller pasta.

Som vanligt gjorde jag dubbel sats så blev det matlådor till min student, tur att hon har en så präktig
mamma.

Alla mina recept jag har på bloggen innehåller inga light eller smalprodukter, bara 40% grädde och smör.
Man skall absolut undvika lättprodukter om man kan, de gör mer skada än gör nytta.
Ät hellre mindre portioner och bra mat, kanske lite mer bra grönsaker som tillbehör.
Just nu tycker vi rivna morötter är perfekt och gott.
Man blir inte tjock av fett utan av socker, vitt vitt vitt!!!!




Förstekt kyckling, denna gång filé, som var så mör och fin.



Såsen som är ljuvlig.



In i ugnen.



Klart. Bra bjudrätt till många.

Trevlig Helg. Kram Ann

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Hallå där...

    Den här kycklingen verkar god, den testar vi nästa helg. Som du vet litar jag fullständigt på dina rekomendationer gällande recept.

    Kram Gunnel

    2010-01-31 | 12:36:13

Kommentera inlägget här: