MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Potatis o purjolöksoppa!

Kategori: Vegetariskt

Nu är det vinter på gång det känns verkligen och vad är mysigare än en varm soppa och ett gott bröd till.
Jag brukar göra en super lätt och billig soppa på potatis och purjo. Det finns säkert hundra varianter och det här är min.

Vet Ni att det är potatisensdag idag, måste firas. Tänk vad mycket olika sätt man kan tillaga potatis på, och som liten baby är det det första man får äta.

2 personer

4 mjöliga potatisar
1 mellanstor purjolök
1-2 buljongtärningar (spelar ingen roll vilken smak)
1 liter vatten
1 dl grädde eller creme fraiche (mjölk går bra också)

Koka potatis (skalad och i småbitar) och purjo (i småbitar) riktigt mjuka  i vattnet och en buljongtärning, mixa, tillsätt mjölkprodukten och smaka av.
Tillsätt mer buljong eller salt och peppar. Klar!

Jag serverar min soppa med bacon stekta i småbitar, lite brödkrutonger och persilja. Glöm inte att smaka av hela tiden, varför är alla kockar så runda om magen ha ha!



Det ser väl gott ut. Länge leva potatisen!

Kramar Ann

Kommentarer

  • Gudde säger:

    Ann

    Du har så himla goda recept, och jag har använt flera av dem .

    Kram

    2010-10-26 | 19:51:57
  • Anonym säger:

    Perfekt! Jag har verkligen planerat att koka ihop en liten potatis- och purjosoppa, nu kanske det blir av!

    Kram

    2010-10-26 | 22:41:53
  • Ann säger:

    Tack, kul att recepten uppskattas. Jag har massor av god mat och andra tips att ge Er. Kramar!!!

    2010-10-27 | 14:49:02

Kommentera inlägget här: