MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tonfisksallad!

Kategori: Fisk

Jag hittade ett recept i en gratistidning från Coop på tonfisksallad som var jättegod, jag gjorde om receptet lite.
Jag hade allt hemma och gjorde den till lunchlådor.

Vi är ganska bra på att ta med matlådor, mindre stress och mycket bättre mat. Jag äter visserligen ofta
fil och smörgås men ibland är det gott med en sallad.

2 personer

1 burk tonfisk i vatten eller olja
1 ägg per person
haricots vert eller sockerärtor
sallad
körbärstomater, går bra med vanliga
citron eller apelsin

Dressing:

3 msk olja vilken som helst
2 msk vinäger
1 msk dijonsenap
2 msk honung eller socker
½ finhackad rödlök
1 msk kapris
salt och peppar efter smak.

Blanda allt utom oljan, rör i den sist i en fin stråle.



Pochera äggen. Tag en kastrull och ha i en liter vatten 1 tsk salt och ½ tsk ättika, koka upp.
Tag en sked och dra upp en virvel i vattnet (rör runt fort), knäck ägget och häll mitt i virveln.
Tag upp ägget efter ca 4 minuter med en hålslev, går bra med en stor sked också.
Gör ett ägg i taget.



Ägget ligger i virveln och kokar, ganska kul sätt och lite avancerat.


Kolla vilken fint ägg, och det blir så gott. Köp en hålslev på loppis ca 10 kronor.



Så blev matlådan. Jag tog dressingen i en burk för att hälla på när jag skall äta. Det blev så gott
tonfisk som är ganska trist och smaklöst. Ni måste prova och ha lite fantasi.

Ni vet väl att det blir ljusare för varje dag, snart är det vår!

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: