MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Indisk mat!

Kategori: Kyckling

Indisk mat går egentligen att göra hemma men man kan göra en variant, det kan aldrig bli fel bara annorlunda.

Jag har Hurry Curry av Lotta Voltaire som är en kul bok som Indiska gett ut.

Det är en himla massa kryddor i med självklart kan man slopa några, använd Er fantasi. Gör nu inte som jag ät inte mängder av kålen som var underbar, magen mådde lite dåligt ett par timmar, Ni förstår säkert.

Även jag ändrade lite i receptet, jag tog t.ex kycklingfiléer istället för en hel kyckling.

Tandori Chicken 4 personer.

4 stora kycklingfiléer
2 dl matlagningsyogurt
1 tsk ingefära, gärna färsk
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk garam masala
½ tsk gurkmeja
1 msk tandoori kryddblandning
½ pressad citron
matolja
salt

Blanda allt och marinera filéerna i röran minst 12 timmar gärna längre.
Ställ in formen i ugnen 240 grader i ca 30 minuter, kolla med en kniv.

Currykål

Vitkål finstrimlad, ett halvt huvud beroende på storlek.
½ tsk gurkmeja
½ tsk bockhornsklöver, kan uteslutas.
½ tsk kumminfrön, kan uteslutas.
1 tsk senapsfrö svarta, kan uteslutas.
1 msk curry
1 dl vatten
2 vitlöksklyftor
1 msk ingefära
1 finhackad chili
1 msk rå/rörsocker
1 dl finhackad koriander, kan uteslutas

Slå olja i en stek/wokpanna.
Tillsätt gurkmeja, bockhornsklöver, kumminfrön, senapsfrön, och curry. Låt fräsa ett par minuter.

Lägg i kålen och resten av kryddorna och vattnet. Låt stekas i ca 8 minuter.

Jag serverad ris och chutney utrört i yogurt till.


Marinaden till kycklingen, fint va.


Kålkryddorna som försteks.


Den ljuvliga kålen, och vilka goda dofter i köket, vill ha mer...



Min tallrik med kyckling, kål, ris och sås, mums!

Nu mina vänner blir det inget nytt inlägg förrän på söndag, då har jag massor att berätta för Er.
Ha en fortsatt bra vecka och en superhelg, det skall jag ha.

Kram Ann 



 




Kommentarer

  • Korre säger:

    Mums, kryddigt värre! Trevlig resa Ann:) Puss och kram

    2011-03-23 | 07:07:07

Kommentera inlägget här: