MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chokladpraliner!

Kategori: Bakverk



Jag har gjort supergoda praliner i helgen. Jag har köpt lite olika siliconformar och chokladpellets
som jag använde. Självklart kan man använda chokladkakor av god kvalitet.

Jag gjorde tryfflar som är superenkla.

Smält 100 gram mörk choklad 70 % i vatten bad tillsammans med 1 dl tjock grädde och 20 gram smör.

Ställ in formen i kylen i ca 1 timme, gör bollar som rullas i kakao.

Mina praliner var inte heller svåra bara lite pyssligare.

Smält mörk choklad med en skvätt matolja i vattenbad, smeten ska vara lite tjock så den fastnar
i sidorna på hjärtat, annars rinner det ner.

Fyll fomarna med en sked och se till att det kommer choklad på sidorna, det skall finnas plats för fyllningen
i mitten, in i kylen ca 20 minuter.

Fyllningen: smält ljus choklad 100 gram 3/4 dl grädde och en kork cognac i vattenbad, låt svalna.
Fyll smeten i en sprits (finns spritspåsar på rullar att köpa påm Ica Maxi) se bild mina bilder.

Självklart kan man smaksätta med vad man gillar, kolla i chokladaffärerna vad dom har.

Därefter på med mörk choklad igen (lock) in i kylen ca 1 timme, klara och så fina.

















Missa inte att göra praliner, gott till kaffet efter en god middag.

SÅ KUL!

Kramar Ann

Kommentarer

  • Korre säger:

    Fantastiskt god choklad! Tack matmorsann!

    2012-04-24 | 20:41:05
  • Ann säger:

    Tack söta Korre, kul att Du gillade dom. Jag ska göra andra smaker som Du ska få smaka.

    Ha en bra pluggdag, puss matmorsann

    2012-04-25 | 06:51:10

Kommentera inlägget här: