MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Nubbesallad!

Kategori: Allmänt

 
 
Idag har vi haft kompisar här på lunch. Dom har inspeketerat vår nya stenläggning och nya inköp.
 
Jag bjöd på nubbesallad som jag älskar, ett måste varje sommar. Eftersom det var lunch blev det
ingen nubbe utan lättöl eller vatten.
 
Till efterrätt blev det glass och jordgubbar, tänk vad det är enkelt på sommaren.
 
Vad har Ni för väder? Vi har molningt men varmt så man kan var ute och både äta och jobba.
Jobba? Dammsuga bilen, rensa rabatter, tvätta verandan mm mm.
 
Stackars min lilla syster som är i USA och fick halsfluss, halsböld och öroninflammation, vilken
semester. Hoppas att hon nu är på bättringsvägen. Hon hade fått i sig lite att äta, fyra stor blåbär!!!!
 
Recept på nubbesallad till 2 personer
 
5 kokta potatisar
1 hackad liten gul lök
en bit purjolök
1 burk matjesill
1 dl gräddfil
4 msk kaviar typ Kalles
Man kan ha om man vill 1½ dl majonäs. Jag kör utan tänker lite på kroppen.
 
Tärna potatisen och matjesillen.
Hacka lök och purjo.
Blanda gräddfil, kaviar och ev. majonäs.
Blanda allt och låt helst stå någon timme.
Man kan göra salladen dagen före om man vill, kanonbra.
 
Om man använder färsk lök med blast, tärna även blasten men uteslut då purjolöken.
 
 
Hacka, hacka!
 
 
 
Klar in i kylen!
 
 
Servera i fin skål. Jag hade gott hårtbröd, smör och ost till.
 
 
Efterrätt!
 
 
Gästerna blev väldigt nöjda och uppskattade maten som Ni ser.
 
Ha en härlig helg alla mina fina vänner, kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: