MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ugnspannkaka och broccolisoppa!

Kategori: Vegetariskt



Idag är det torsdag mina kära vänner = pannkaka och soppa.

Här blir det inte ärtsoppa utan broccolisoppa som jag älskar. Om jag skall äta ärtsoppa måste
jag skölja ner med varm punch och så kul ska vi inta ha.

Soppan gjorde jag så här:

En påse fryst broccoli som jag kokade i buljong, inte så mycket vätska.
Mixade och hällde på grädde eller mjölk, smaka av med lite salt och peppar eller buljong.

Klar!

Ugnspannkaka gjorde jag så här:

Stekte ett paket bacon med mycket smör för fettet smorde jag formen med sedan.

Blanda 3 ägg och 4 dl vetemjöl till en smet.
Häll på 8 dl mjölk och lite salt.

Om man blandar ägg o mjöl först blir det inte några mjölklimpar, ett kocktrick!

Först i med bacon o fettet i en form och sedan blandningen.

In i ugnen i 200 grader ca 20-30 minuter.

Servera med god sylt till, lingon passar jättebra fast jag tog min blåbärssylt.













Den fina gröna soppan.

Det börjar gro i mitt miniväxthus eller drivhus som någon påpekade att det heter,
Ni fattar vad jag menar.

Ha en bra dag, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: