MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Svamprisotto!

Kategori: Allmänt

 
 
Nu när skogen är full av svamp ut och plocka eller ta kanske några torkade som jag och gör en god
risotto. I helgen måste jag ut i skogen och plocka lite svampar.
 
Köp avorioris som finns överallt, man kan inte ha något annat ris för det ska bli riktigt krämigt men
ändå al dente.
 
Man räknar 1 dl ris per person, helt perfekt mått.
 
Stek svamp och lök i en kastrull med olja, häll på riset och fräs med en stund.
Häll på buljong och rör hela tiden, ta gärna en skvätt vitt vin i.
Nu får man stå och röra och späda med buljong ca 20-30 minuter.
 
Smaka av och sist av allt i med färskriven parmesan som krämar till risotton.
Jag hade ½ dl parmesan till 2 dl ris.
 
Servera god skinka gärna lufttorkad till eller ät vegetariskt.
 
Riktig bjudmat!
 
 
 
Mina små torkade trumpetsvampar från 2011.
 
 
Fräser svamp och lök.
 
 
Nu börjar rörandet och rörandet, det är verkligen värt besväret.
 
 
 
Min parmesabit, man ska förvara den i folie i kylen enligt Hötorshallen.
 
 
Lite parmesan på och goda tillbehör.
 
Ha en bra torsdag, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: