MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Banankaka!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag bakar inte så ofta som jag egentligen skulle vilja, vill inte att familjen ska bli knubbisar, he he.
 
Igår kom jag på att jag bakar till mina kära arbetskamrater dom är väldigt tacksamma och äter
mycket.
En banankaka blev det och den var riktigt god, högsta poäng tyckte dom små sötnosarna.
Kakan är galet god när den är ljummen, lite grädde och hallon passar till.
Så saftig och god kall.
 
Receptet kommer från bloggen Jennys matblogg, receptet är tydligen ett recept som finns på många sidor.
Receptet var kanon iallafall, tack Jenny.
 
Jag hade ICAs Basic choklad, 100 gram ca 5 kronor.
Man måste även ha bikarbonat för att kakan skall jäsa upp. Bakpulver klarar lätt smet, så fort man
har en kraftigare smet måste man ha bikarbonat och deg kräver jäst.
 
Detta behövs:
 
4 mogna bananer
175 gram mörk choklad
1/2 dl kallt kaffe
150 gram smör
3 dl socker
2 ägg, stora
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
Smör till formen och ströbröd

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Ta fram smöret i god tid så att det blir rumstempurerat, vispa smör och socker med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning lagom poröst. Mosa banerna med gaffel och grovhacka chokladen. Rör ihop de torra ingredienserna i en skål och vänd ner bananblandningen, Rör ner allt i ägg/smör/ kaffe smeten och vänd om tills du fått en jämn smet. Fördela allt i den smorda och bröade formen. Ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 45 – 60 minuter.

 

 
Mosar bananer!
 
 
 
Nej jag slickar aldrig skålen, gillar inte smet och deg.
 
 
 
 
Visst blev den snygg!
 
Hem och baka och bjud Era vänner och familj, stor kram Ann
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: