MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Rosmarinkyckling!

Kategori: Kyckling

 
 
Nu tömmer jag min frys, igen. Vad man samlar på sig som en ekorre. Jag hittade lite kycklingfilé
och vad passade bättre än denna rätt. Erik och jag åt den första gången på Grythyttans Värdshus
till lunch, mumsigt god.
 
Eftersom kryddan är rosmarin så doftar det ljuvligt gott i hela köket och smakar.
 
Jag mortlade rosmarin för att slippa stickor i maten. Min fina mortel arv efter svärföräldrar, den var ett
dörrstopp i flera år, he he. Nu använder jag den ofta och dörren har fått ett nytt stopp.
 
Har Du barn som inte gillar kyckling lägg i några korvskivor eller köttbullar. Dom kommer att äta kyckling
en dag man behöver inte oroa sig. Det viktigaste är att barn äter och tycker det är mysigt att sitta
vid matbordet även om det är på deras matvillkor.
 
Till 4 personer:
 
2-3 msk rosmarin
3 dl grädde, valfri sort
kycklingfilé
salt och peppar
 
Tillbehör:
potatisklyftor och sallad
 
Stek kycklingen, och häll på grädde och alla kryddor, låt sjuda ca 10 minuter.
Potatis klyftorna gör man med lite olja och in i ugnen i ca 30 minuter.
 
Väldigt lättlagat och jättebra bjudrätt som uppskattas.
 
 
 
 
 
 
 
 
Såsen är så god så jag gjorde lite extra.
 
Ha en underbar dag och glöm inte att tända alla lampor så inte mörkret tar över.
 
Stor kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: