MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Lammfärsgratäng!

Kategori: Allmänt

 
 
Nu kör vi lite lamm igen, bäbä!
 
Jag kör fast ibland på olika maträtter, så nu är det lamm. Jag älskar även grå krulliga lammskinn, jag
har ett stort och ett litet på landet som jag älskar. Synd att dom är så dyra annars skulle jag ha många.
 
Vilket fint väder, jag har köpt massor av fina påsk och pingstliljor till balkonen och fixat till den.
Snart kan vi äta middag där varje kväll, vad jag längtar.
 
Även den här rätten är från Monika Ahlberg.
 
4 personer:
 
500 gram lammfärs
500 gram potatis
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1-2 tsk spiskummin
1 dl vitt vin
1 burk körsbärstomater (jag tog krossade)
1 dl hackad bladpersilja
salt och peppar
 
50 gram lagrad riven ost
2 dl creme fraiche
salt och peppar
 
Skär potatisen i ½ cm skivor och koka i 10 minuter.
 
Hacka löken och stek i olja, rör ner färsen och stek i 2 minuer, pressa i vitlök,
tillsätt spiskummin, tomater och vin. Låt puttra ca 12-15 minuter.
Tillsätt persiljan och smaka av med salt och peppar.
 
Häll upp hälften av färsen i en smord form, fördela potatisen på och sedan på med resten av färsen.
 
Balanda ost, creme fraiche och krydda efter smak.
 
Klicka ut smeten på färsen och in i ugnen 200 grader ca 15- 20 minuter.
 
Servera med en god sallad.
 
 
Hm, vilka tjock fingrar och dom är tyvärr mina!!!!!!!!
 
 
 
 
 
 
 
Lilla maken tyckte jag skulle göra den här rätten snart igen, så god. Kul med bra betyg från en kräsen
jury.
 
Ha nu en bra dag och sätt näsan i solen, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: