MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Räklåda!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Den här veckan var jag ledig tisdag, igår. Jag fixade här hemma och strök all tvätt, även ett par byxor som legat i korgen i 8 månader. Jag gillar inte att stryka och som tur är har vi en tvättstuga i lägenheten så ingen ser mina högar. Jag känner mig så jäkla duktig.
 
Jag hittde ett recept på en räklåda på matplatsen som blev middag. Viktoria skriver att det är en 80-tals rätt men jag är säker på att det är 70-tals rätt. Jag nästan minns den man är ju en tant och den är såååå god.
 
Den här rätten passar till en lunch om man vill ha lite varm o kul mat. Självklart en god middag kanske lite fredagsmys.
 
Det är till fyra portioner.

1 kg frysta räkor med skal, blir godast och inte så torra
6 hårdkokta ägg
8 skivor vitt formbröd
1/2 dl smält smör att ringla över brödkrutongerna

Stuvning
4 msk smör
1 dl vetemjöl
6 dl standardmjölk
1 dl vispgrädde
3/4 tsk salt
1 krm strösocker
vitpeppar
finklippt dill, så mycket Du själv vill ha

 

Skala och hacka äggen i bitar och lägg i botten av en ugnsform stor som ett A4 papper
Smält smöret och rör ner mjölet. Häll i mjölk och grädde och låt stuvningen puttra några minuter under omrörning. Smaka av med salt, socker och vitpeppar.
Vänd ner dill och räkor och häll röran över äggen.
Skär kanterna av brödet och skär dem i små tärningar.
Strö dem över stuvningen och ringla över smält smör.
Ställ in formen mitt i ugnen i 225 grader ca 15-20 tills brödet fått fin färg.
 
Servera en god sallad till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Galet gott och man blev mätt, kramar Ann
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: