MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Rutes Sill!

Kategori: Allmänt

 
 
 
I buffé den här månader var det fint reportage från Gotland och Rutes Bageri. Dom delade även med sig av lite härliga recept och enkla att göra. Jag gjorde deras matjesill och den blev en succé, skulle kunna äta den varje dag.
 
Ni måste testa för det är så enkelt. Jag gjorde faktiskt halv sats av smeten för det räckte.
Det blev kokt god färskpotatis, knäckebröd och Rutes sill.
 
Så här gjorde jag och den här mängden tog jag. Önskar Ni mängder med sås fördubbla.
 
2 burkar matjesill (à100 gram)
½  hackad rödlök
5 cm finhackad purjolök
½ dl vispgrädde
½ dl crème fraiche
½ dl kaviar på tub, ta favoriten
½ dl finhackad dill
½ dl finskuren gräslök
ev peppar
 
Hacka allt, vispa grädden löst, rör ner crème fraiche, kaviar, rödlök, purjo, jag blandade i dill o gräslök också.
Häll av spadet från sillen.
Lägg sillen i en bruk/skål och häll kaviargrädden över.
Garnera med dill och gräslök.
 
 
 
 
 
 
Lycka till, kramar Ann
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: