MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Curry Lax!

Kategori: Allmänt

 
 
Vilket underbart väder, våren har kommit.
 
Igår gjorde jag en galet god laxrätt som var super enkel. Receptet kommer från min matguru Ulrika Davidsson så det är 5:2 mat. Om Ni inte kör 5:2 eller har barn servera med ris eller nudlar.
 
Det här receptet är 4 stycket 5:2 portioner och 480 kcal per portion. Med ris är det precis 4 lagom stora portioner.
Vi gjorde en stor sallad till, har svårt att klara mig utan.
 
500 gram wokgrönsaker, jag tog thaipåsen.
500 gram laxfile
1 dl matlagningsgrädda
1 dl vatten
1 påse kryddmix Santa Maria, jag tog Kerala Curry, Ulrika tog Curry Mandalay (den var slut i min affär)
olja, smör, salt och ev peppar.
 
Fräs upp grönsakerna i lite olja, fös åt sidan, stek laxen i mindre bitar utan skinn i nåra minuter.
 
Blanda lax, grönsakerna, grädde, vatten och kryddmixen, ta lite i taget och smaka av, salta också.
 
Låt koka ihop ca 2-10 minuter.
 
Servera med kokosskivor, syndigt goda
½ dl mango chutney
½ dl kesella 1% 
 
Jag tog min egen plommonchutney och turkisk youghurt istället för kesella.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fina färger och smaker.
 
Solig vårkram Ann
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: