MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Älgfärsbiffar!

Kategori: Kött



Vi hade turen att få underbar älgfärs av vår bästis Johan som jagar. Jag har aldrig lagat älgfärs så jag passade på att testa på våra Skåne vänner.

Jag letade recept i dagar men Per Morberg vann. Jag lovar att såsen var en av de godaste jag någonsin ätit. Det är mycket ingredienser och jag hade allt i utom sherry, flaskan var tom.

Det är mängder med grädde i så jag tog matlagningsgrädde för att få ner procenten.

Recept:

500 gram älgfärs
1 ägg
1 gul lök
3 st enbär
2 dl vispgrädde
1/2 dl ströbröd
Salt o peppar

Riv löken, blanda allt utom färsen och grädden, sedan i med färs och blanda i grädden.
Jag formade stora järpar. Smeten är lös, blöt händerna när Du formar. Bryn i en stekpanna och gör järparna klara i ugnen 200 grader ca 15-20 minuter.


Sås:

3 schalottenlökar, finhackade
2 dl vilt, köttfond
3 msk sherry
3 dl grädde
4 msk messmör
2 msk lingonsylt
2 tsk Dijonsenap
2 msk soja

Fräs löken i smör i en kastrull, häll på grädde, sherry fond och låt koka upp, blanda i de andra ingredienserna. Låt såsen sjuda minst 20 minuter. Smaka av.

Serveras med ugnsbakad mandelpotatis, so Du delar på längden.
En god sallad, gelé eller lingon.

Jag glömde ta bilder, men det färdiga resultatet fastnade.
Även en extra bild dagen efter, rester.




Det blev även en förrätt, min favorit. Löjrom.




Ni blir inte besvikna, nu Ikea.

Kramisar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: