MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Fiskpinnar!

Kategori: Allmänt

Nu måste Ni passa på att äta Skrei, torsk. 
Torsken vandrar ner till nordnorska kusten för att leka. Efter den långa vandringen är torsken muskulösare och har ett vitare kött. 
Just nu är det dax.

Skrei kostar ca 250 kronor kilot, låter dyrt, men det är billigt. Ett kilo är mat till fem personer.
Vad kostar inte EN portion på krogen......

Jag köpte en bit och skar i mindre bitar, panerade och stekte, typ fiskpinnar.
Jag dubbelpanerade så det blev så frasigt.

Först doppa i vetemjöl sedan i uppvispat ägg och till sist i Panko (asiatiskt ströbröd)
Jag stekte i olja och smör.

Jag gjorde egen remouladsås, så enkelt.
Hacka pickles som Du köper en burk.
Blanda med lika delar majonäs och créme fraiche, krydda med curry, salt och peppar.
Gör mycket, sååå gott. Jag tog hela burken till oss.

Tillbehör blev rotsaker i ugn och en apelsinsallad med granatäpple.

Det tog 30 minuter att laga, så värt. Andrea var hemma på middag och gav maten
högt betyg, vågar inget annat he he.


(null)

(null)




(null)

(null)

(null)


(null)

Hann knappt fota, mina hungriga vargar slängde sig på maten.

(null)


Ha en fin lördag, kramar Ann



Kommentarer


Kommentera inlägget här: