MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Linsgryta!

Kategori: Allmänt


Just nu lagar jag mycket miljösmart, Greta mat. Vi äter väldigt mycket rotgrönsaker mm.
Det blir nästan alltid bitar kvar, då blir det en maträtt, soppa, gryta mm.

Det är så bra att ha lite olika sädesslag, korn o gryn hemma. Jag har alltid bulgur, gröna o röda linser, matvete, durra hemma. Då kan man alltid fixa en middag, lätt som en plätt.

Igår gjorde jag lingryta, det blir så matigt och mättande. Har man barn kan man ge dom en
bit bröd till. Vill man ge dom kött kan dom få en korv till grytan, skuren i små bitar.
Snälla, snälla köp inte hot dog, köp bra korv till Era barn. Det finns korv som har kött och inte
Massa tillsatser som man inte vet vad det är.

Mitt recept kommer här, mängden på ingredienserna bestämmer Du själv.
Min gryta blev fyra portioner.

En gul lök
En halv zucchini
Tre stora morötter
En sötpotatis, Du kan ta vanlig potatis också.
En tetra krossade tomater
En burk kokosmjölk
1 msk spiskummin
Buljong ca 2 tärningar
1 msk gurkmeja 
Salt o peppar
Riven ingefära ca 1 msk
3 dl röda linser

Skala o dela tärna alla grönsaker, fräs i lite olja, på med krossade tomater o kokosmjölk.
I med kryddorna, koka i ca 20 minuter, sedan i med linser och koka dom mjuka.
Klart


(null)






(null)




(null)




(null)

(null)




Ät o njut, kramar Ann


Kommentarer


Kommentera inlägget här: