MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Räkcrepes!

Kategori: Allmänt

Kära vänner hoppas Ni är friska. Jag är pigg än så länge, phu.
Tänker inte ha Corona prat, det räcker att se tv o lyssna på radio.

Jag gjorde så goda räkcrepes, känns som lite vårmat. 
Ni ska ha frysta räkor, dom blir inte torra när dom värms.

Gör en stor laddning o spar ett par dagar, dom blir bara godare.
Hur många det blir beror på vilken storlek Ni gör.
Dom går ju att förbereda dagen före o in i ugnen före servering.



Recept:     (Jag fick 7 st av detta recept)

4 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
Vispa till en slät smet, låt stå en stund så försvinner ev. mjölklumpar.
Stek pannkakor i smör. Låt svalna

Räkfyllning:
2 msk smör
3 msk vetemjöl
6 dl mjölk, ta gärna hälften grädde
Frysta räkor ca 500 gram med skal.
Dill, salt o peppar

Jag kokade mina räkskal i mjölken och silade av, blir så mycket godare.

Smält smöret i en kastrull, vispa i mjölet, häll på mjölken och vispa tills det blir tjockt.
Häll på lite mer mjölk om det blir för tjockt, låt svalna lite.

Lägg ut pannkakorna o fördela räkorna och såsen, på med dillkvist.
Rulla ihop, lägg i en form och på med lite riven ost.
In i ugnen i 225 grader ca 20-30 minuter.

Servera med god sallad.




(null)





(null)


(null)


(null)

(null)


(null)


(null)


Ser väl gott ut, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: